ابو نصر فارابی مشهور به معلم ثانی در قرن سوم و چهارم هجری قمری می زیسته است. او جوامع بشری را به دو دسته کلی تقسیم کرده است. مدینه فاضله و مُدُن جاهله.

مدینه فاضله : جمعی از افراد انسانی است که دارای کنش و واکنش اجتماعی و برخوردار از همبستگی اجتماعی هستند. مدينه فاضله في‌ذاته هدف و غایت نيست، بلكه ناظر به هدفي است كه اين نوع مدينه برآورده می‌کند كه همان سعادت نهایي است. سعادت نهایي در نظر فارابي اتصال با حق مي‌باشد.

مُدُن جاهله: واژه مُدُن جمع مدینه است . و به علت تکثر و گوناگونی مسیر یافتن حق و حقیقت، انسان ها اشتباهاتی می کنند بنابراین فارابی از کلمه جمع استفاده کرده است. مدينه جاهله، مدينه اي است كه اهل آن سعادت حقيقي را نشناخته و در جستجوی آن هم نبوده اند و به دام لذّاتِ پوچ زندگي افتاده اند. مُدُن جاهله عبارتند از:

1 مدینه کرامت : مردمان آن دنبال كسب جاه و افتخار هستند.

2 مدینه ضروریه: مردمان آن دنبال كسب لذات جسماني و حبّ بقا هستند.

3 مدینه تَغلُبیه: مردمان آن دنبال كسب کشورگشایی وافزایش قلمرو هستند.

4 مدینه فاسقه: مردمان آن دنبال كسب سعادت وخیر واقعی نیستند.

5 مدینه نَذالَه: مردمان آن دنبال كسب ثروت هستند.

6 - مدينه مُبدّله : مردمان آن در مدينه فاضله بوده، ولي بر اثر جهل و گمراهي از مدینه فاضله خارج شده اند.

7 - مدينه ضالّه: مردمان آن مسیر درست دین را گم کرده اند.

8 - مدينه جماعيه: مردمان آن دنبال آزادی امیال و لجام گسیختگی هستند.

9 مدینه خِسّت: مردمان آن دنبال امورشهوانی هستند .

معتمدان آران و مشاوران آنان دنبال کشف حقیقت و در مسیر واقعیت نیستند و هرکدام هدفی غیر از نفع مردم را دنبال می کنند و شهر آران و بیدگل به سوی مدن جاهله سوق می دهند. مردم شهر آران وبیدگل با توجه به مطالب یادشده بخوبی مسیر جهالت و ضلالت را در معتمدین آران و مشاوران آنان فهمیده اند و شهردار دانا و فرهیحته به خوبی می داند که در جلسات خانه افتخار الاسلام دربندی و ... که میثاق نامه هایی مبتنی بر جهالت نوشته شده است، هیچ اعتباری ندارد. و به توصیه های غیر کارشناسی و تفرقه افکنانه آنان وقعی نمی گذارد.پسندیده است فرماندار دانشمند جناب دکتر بایبوردی و نماینده مردم شریف آران و بیدگل نیز از مجالست با آنها خودداری نماید. ناگفته نماند عده ای از کینه توزان تفرقه افکن با نماینده و اعضای دفتر ایشان همکاری دارند که پاسخ گویی نماینده مجلس شورای اسلامی ضروری به نظر می رسد.